Događaji

Subvencije i podsticaji

Registar firmi

Mapa zaštićenih područija Crne Gore

Veliki transportni prevoznici planiraju da smanje emisije ugljenika u narednom periodu

U Švedskoj se otvara pogon za proizvodnju zelenog goriva

Danski proizvođač obnovljivih izvora energije Orsted potrošiće više od 137 miliona eura za razvoj švedskog pogona za proizvodnju goriva za transport sa niskim sadržajem ugljenika.

Proizvodni pogon će biti najveći te vrste u Evropi, služeći kao potencijalni test za tržište u nastajanju za smanjenje emisija u industriji brodogradnje. Ovaj pogon je dobio značajan podsticaj nakon što se Evropska unija složila da proširi svoje tržište ugljenika tako što će da uključi emisije iz industrije.

„Želimo da budemo sigurni da smo, kada se stvori potreba za tim, u dobroj poziciji da podržimo dekarbonizaciju transporta“, rekla je Olivija Briz, izvršna direktorka Orsted-ove jedinice za e-goriva.

Orstedov projekat u sjevernoj Švedskoj, poznat kao FlagshipONE, počeće sa radom 2025. godine i proizvodiće oko 50.000 tona godišnje onoga što je poznato kao e-metanol. FlagshipONE kombinuje seriju tehnologija koje će sve igrati sve veću ulogu u narednim godinama ako EU želi da ostvari svoju ambiciju da do sredine vijeka dostigne neto nulte emisije.

Ilustrativni prikaz fabrike e-metanola FlagshipONE u Ornskoldsviku, Švedska. Liquid Wind i Ørsted

U jednom dijelu, pogon će koristiti 70 megavata elektrolizera koje isporučuje Siemens Energy za proizvodnju vodonika iz švedske električne mreže koja se više od 90% snabdijeva iz obnovljivih izvora. U isto vrijeme, mašine koje je napravio startup Carbon Clean će zarobiti CO₂ koji se oslobađa iz obližnje kombinovane toplotne elektrane i elektrane koja sagorijeva biomasu. Taj CO₂ će se kombinovati sa vodonikom koristeći opremu za sintezu iz danske kompanije Topsoe da bi se formirao metanol, koji se može koristiti kao gorivo za brodove.

50.000 tona goriva biće dovoljno za pogon jednog broda za transatlantsko putovanje, rekla je Briz. Takođe bi se mogao koristiti lokalno za napajanje trajekata u Evropi, koji sada koriste fosilna goriva.

Iako Orsted još uvijek nema kupaca, danski špediterski gigant Maersk je već najavio čak 1.9 milijardu eura ulaganja u desetak brodova koji mogu da budu pogonjeni metanolom, a planiraju da budu isporučeni od 2024.

Orsted je u naprednim razgovorima sa potencijalnim kupcima goriva i nema vremena za čekanje, pa je izgradnja proizvodnih jedinica već počela, rekla je Briz.

Dok je metanol mnogo skuplji od alternative fosilnog goriva, nova pravila EU o ugljeniku su postavljena tako da podstaknu pomorsku industriju da smanji svoje emisije ili plati cijenu za CO₂ koji je ispušten u atmosferu, počevši od 2024.

“Ovu inicijativu ne treba posmatrati u kontekstu potencijalne ekonomične alternative fosilnim gorivima, već u kontekstu onoga što će biti potrebno za dobijanje dozvole za rad u Evropi u narednim decenijama”, rekla je Briz.

Prir. N.B.
Izvor: www.bloomberg.com

ecoportal.me

Ecoportal je prvi crnogorski internet portal koji obrađuje novosti iz oblasti energetske tranzicijie, kako u svijetu tako i u Crnoj Gori.

0 Comments
Inline Feedbacks
Podgledajte sve komentare

Čitajte još

ECO MNE

Utvrđen Predlog zakona o korišćenju energije iz OIE

ECO MNE

Zakon o korišćenu energije iz OIE u finalnoj fazi, uskoro pred poslanicima

ECO MNE

Integracija tržišta najjeftiniji i najefikasniji put do energetske tranzicije