Kia Europe je započela prvo javno testiranje takozvanog „baterijskog pasoša“ na ćelijskom nivou, označivši ovu inicijativu kao preliminarno istraživanje koje bi moglo otvoriti vrata revolucionarnom načinu praćenja zdravlja baterija u električnim vozilima.
Radi se o tehnologiji koja, po prvi put, omogućava praćenje stanja svake pojedinačne baterijske ćelije u realnom vremenu, čime se postiže neuporediv nivo transparentnosti i povjerenja za korisnike električnih vozila.
Šta je zapravo baterijski pasoš?
Ovaj digitalni alat omogućava korisnicima, mehaničarima i regulatorima trenutni uvid u stanje baterije (State of Health – SoH), uključujući i mogućnosti za daljinsku dijagnostiku kvarova, praćenje kroz cijeli životni ciklus baterije, kao i ažuriranje podataka nakon svake popravke. Takva transparentnost donosi brojne koristi za vozače – od produženog životnog vijeka baterije, preko povoljnijeg održavanja, do većeg povjerenja prilikom kupovine ili prodaje polovnih električnih vozila.
Za Kiju, ovo nije samo tehnološki iskorak, već i pokušaj da redefiniše standarde povjerenja između proizvođača i korisnika. “Kia želi da postavi novi standard kada je u pitanju transparentnost i performanse baterija. Ovim testiranjem želimo da otkrijemo koje konkretne prednosti možemo ponuditi korisnicima – ne samo kroz bolju tehnologiju, već i kroz jačanje međusobnog povjerenja,” ističe Mark Hedrih, predsjednik i izvršni direktor Kia Europe.
Testiranje na stvarnom vozilu: Kia EV3
Za potrebe ovog eksperimenta, model Kia EV3 opremljen sofisticiranim Dukosi sistemom za nadzor ćelija isporučen je iz Koreje u Njemačku u februaru ove godine. Vozilo je sposobno da nadgleda i prenosi podatke za svaku baterijsku ćeliju posebno, i da ih automatski učita u svoj digitalni pasoš.
Zahvaljujući tome, podaci o bateriji postaju dostupni direktno preko infotainment sistema vozila, a sistem se automatski ažurira nakon svake servisne intervencije, čime se obezbjeđuje kontinuitet i preciznost podataka.

Ovaj projekat je dio šire evropske inicijative, čiji je cilj testiranje i razumijevanje izazova i potencijala implementacije EU regulative o pasošu za baterije u stvarnim uslovima. U tehnički razvoj i bezbjedan prenos podataka između vozila i uključenih aktera uključeni su i Hyundai Mobis i Hyundai Motor Group.
Posebna pažnja posvećena je saradnji sa EU projektom DATAPIPE, kao i organizacijom ARN, koja se u Holandiji bavi zbrinjavanjem vozila i njihovih baterija na kraju životnog vijeka. Ovaj konzorcijum je istraživao potencijalne koristi uvođenja digitalnih pasoša za proizvode u budućnosti. Trenutna EU regulativa o baterijama već predviđa više od 100 različitih atributa o podacima koje ovakvi pasoši treba da sadrže.
Značaj za korisnike: više podataka, manje brige
Za razliku od postojećih sistema koji nude samo zbirnu procjenu stanja baterije, Kijina tehnologija ide korak dalje – prikuplja i prikazuje podatke za svaku pojedinačnu ćeliju. Takav detaljan pristup omogućava pravovremeno otkrivanje i rješavanje potencijalnih problema, čime se izbjegavaju skupi kvarovi i produžava ukupan vijek trajanja baterije, uz manje troškove održavanja na duže staze.
Zahvaljujući većoj preciznosti praćenja, mogu se vršiti popravke na nivou pojedinačnih ćelija umjesto cijelih modula, što dodatno štedi i vrijeme i novac. Transparentnost podataka u realnom vremenu takođe povećava povjerenje prilikom kupovine ili prodaje polovnih vozila, jer kupci mogu imati uvid u stvarno stanje baterije. Istovremeno, dostupnost ovih informacija olakšava odluke o ponovnoj upotrebi i reciklaži baterija, čime se doprinosi smanjenju otpada i dužem zadržavanju baterija u opticaju.
Nezavisno od ovog testiranja, Kia je formirala posebnu internu radnu grupu koja radi na razvoju sopstvenog baterijskog pasoša, u saradnji sa partnerima iz čitavog lanca vrijednosti električnih vozila. Plan je da ovaj digitalni servis bude dostupan za sve EV i HEV modele koje Kia bude prodavala u Evropi do februara 2027. godine, u skladu sa novim EU propisima.
Dodatno, Kia planira da proširi funkcionalnost pasoša uključivanjem i bezbjednosnih podataka koji nisu obavezni po regulativi, čime će postaviti nove standarde za cijelu industriju električnih vozila.
Ako se ideja pokaže uspješnom, baterijski pasoš bi mogao postati nova polazna tačka u razvoju električnih vozila – onaj trenutak kada transparentnost postaje jednako važna kao i tehnologija koja pokreće budućnost na struju.
J.M.
Naslovna fotografija: Kia