Događaji

Subvencije i podsticaji

Registar firmi

Mapa zaštićenih područija Crne Gore

Velika pobjeda za klimatski pokret nakon intenzivnog glasanja

EU izglasala zabranu prodaje automobila na benzin i dizel od 2035. godine

Evropski parlament izglasao je okončanje prodaje automobila na benzin i dizel do 2035. godine. Poslanici su pozdravili veliku pobjedu za očuvanje klime nakon intenzivnog glasanja o setu zakona koji su dio Zelenog dogovora EU.

Paskal Kanfin, francuski poslanik u Evropskom parlamentu koji predsjedava odborom Evropskog parlamenta za životnu sredinu, rekao je da je okončanje prodaje automobila koji proizvode emisije „istorijska odluka koja će nas odvesti ka novoj eri klimatske neutralnosti”. 

-To je velika pobjeda – kazao je on.

Ilustracija | Foto: motoringelectric.com

Poslanici Evropskog parlamenta i dalje moraju da pregovaraju o konačnom zakonu sa ministrima iz 27 nacionalnih vlada EU. Glasanje u parlamentu, međutim, povećava pritisak na vlade da jasno okončaju korišćenje motora sa unutrašnjim sagorijevanjem na jedinstvenom EU tržištu od 447 miliona ljudi. 

Predloženi zakoni će sada biti vraćeni odboru Evropskog parlamenta za životnu sredinu, tijelu koje ima zadatak da pronađe kompromis između političkih grupa.

Ova tri zakona dio su šireg odgovora EU na klimatsku krizu, sa ciljem smanjenja emisije gasova staklene bašte za 55 odsto do kraja decenije.

Poslanici Evropskog parlamenta treba da započnu pregovore sa zvaničnicima država članica, što je posljednja faza transformacije obećanja Zelenog dogovora EU u pravno obavezujuće zahtjeve. 

Glasanja su uslijedila nakon nedavnih upozorenja naučnika da su nivoi ugljen-dioksida sada 50% veći nego u predindustrijskoj eri i da bi globalno zagrijavanje od više od 1,5 stepeni Celzijusa dovelo do katastrofalnih posljedica usljed inteziviranja toplotnih talasa, oluja, suša i poplava.

EU sistem trgovine emisijama (ETS), kreiran 2005. godine, jedna je od vodećih politika EU za smanjenje gasova staklene bašte. Odbor za životnu sredinu Evropskog parlamenta predložio je da industrijski i energetski sektori obuhvaćeni ETS-om smanje emisije za 67% do 2030. godine, u poređenju sa nivoima iz 2005. godine. Evropska komisija je predložila smanjenje od 61%.

Njemački poslanik Petar Lise, vodeći pregovarač parlamenta o zakonu, razljutio je neke kada je predložio smanjenje cilja na 63%. U sljedećem potezu koji su žestoko kritikovali aktivisti zelene kampanje, on je iznio stav o usporavanju procesa postepenog ukidanja dozvola za besplatne emisije u industriji.

Ilustracija | Foto: ecoportal.me

Dok elektrane plaćaju za dobijanje dozvola koje se odnose na zagađenje, energetski intenzivne industrije imaju značajnu korist od neplaćanja naknada čime su zaštićeni od slabije regulisanih konkurenata izvan EU. EU sada želi da ukine besplatne dozvole i uvede namet na uvoz koji zagađuje, poznat kao „mehanizam prilagođavanja granice ugljenika“.

Jakop Dalunde, član švedske Zelene partije, rekao je da je „progresivna većina“ prevladala nad „fosilnim savezom“ i spriječila najgori scenario. „Od suštinske je važnosti da ispravimo sistem trgovanja emisijama. ETS, kao najveći instrument klimatske politike, funkcioniše samo ako imamo ambiciozne ciljeve za značajno niže emisije gasova staklene bašte.

Pojedine države članice EU izrazile su oštro protivljenje ovom zakonu, posebno Češka i Njemačka koje smatraju da će on izvršiti izrazito negativan uticaj na industriju. Takođe se postavlja pitanje nedostatka električne energije i njene zelene proizvodnje, visoke cijene električnih automobila i još uvijek nedovoljno razvijene mreže električnih punionica.

S druge strane, pojedini veliki proizvođači automobila kao što su Volvo i Folksvagen još su ranije najavili svoje planove za prestanak proizvodnje automobila sa unutrašnjim sagorijevanjem nakon 2035. godine.

Prir. M.L.

Izvor: theguardian.com

ecoportal.me

Ecoportal je prvi crnogorski internet portal koji obrađuje novosti iz oblasti energetske tranzicijie, kako u svijetu tako i u Crnoj Gori.

0 Comments
Inline Feedbacks
Podgledajte sve komentare

Čitajte još

E-MOBILNOST

Za razvoj e-mobilnosti u Crnoj Gori potrebna saradnja svih sektora

E-MOBILNOST

EU izglasala zabranu prodaje automobila na benzin i dizel od 2035. godine

E-MOBILNOST

Renault predstavlja hibridni automobil na električni pogon, sa dometom baterije od skoro 800 km