Uvođenje električnih autobusa je značajna i aktuelna tema u kontekstu globalnog klimatskog zagrijavanja. Razvoj elektromobilnosti doprinijeće povećanju kvaliteta vazduha, smanjenju buke, jačanju sistema javnog prevoza i razvoju infratsruktutre, ali i uticaće i na naš način razmišljanja i razumijevanja svijeta. Ovo će donijeti evolociju sektora transporta ali i ukupnog načina života, zaključili su učesnici foruma Mobility 4 Sustainability, koji je održan na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu.
-Pokrenućemo jedan novi put na kome ćemo biti još više povezani, a ako gledamo gde smo danas, vrlo je bitno da su Mađari i Srbi razumni jedni prema drugima i da znamo kako da sačuvamo suvjeren i dostajan način života, i kako da se uklopimo u moderne tekovine, kao što su e-mobilnost i održivi razvoj – rekao je Magyar Jozsef, ambasador Mađarske u Srbiji na otvaranju foruma Mobility 4 Sustainability koji su organizovali dr Stanislav Glumac, Fakultet tehničkih nauke Univerziteta u Novom Sadu, EV Days sajam i konferencija i Privredna komora Vojvodine u saradnji sa mađarskom kompanijom Ikarus.
On je kazao da kada je u pitanju energetika, vrlo je bitno je da „želimo da se birokratija smanji i da se još više skoncentrišemo na jeftinu i sigrunu energiju”.
-Danas govorimo o čistoj energiji i jeftinoj energiji. Mi u Mađarskoj smo zadovoljni kada imamo sigurnost energije. Mi podržavamo zelenu tranziciju, bolji način života, ali ne smijemo da se usmerimo samo prema novim idejama i za drugi zadatak imamo energetsku bezbjednost. Mi držimo da taj prelaz mora biti korak po korak – rekao je Jozsef.
Govoreći o tome da Evropa nema odgovor na pitanje kako je moguće da je danas cijena energije u Kini tri ili četiri puta niža nego na evropskom tržištu ambasador je prokomentarisao:
-EU je prepoznala da je nuklearna energija čista i zato lobiramo da Srbija uđe u taj krug zemalja koja će koristiti nukelarnu energiju u dogledno vrijeme. Mi 46 odsto električne energije dobijamo iz nuklearne elektrane Pakš. U toku je projekat proširenja NE Pakš, koji će biti gotov početkom sledeće decenije i računamo da ćemo dobijati 70 odsto čiste energije iz nuklearke Pakš. Vrlo je popularna i kod nas solarna energija. Toliko smo napredovali da smo tokom ljetnih meseci proizveli toliko energije koliko i nuklearka Pakš, što je 7.000 MW čiste energije. Idemo i na to da pravimo reverzibilnu hidroelektranu. Mađari su prepoznali koliko je bitno da se priroda iskoristi na pozitivan način – kazao je on.
Razvoj održive urbane mobilnosti
Balint Juhas, predsjednik Skupštine Vojvodine, naveo je da je bilo potrebno 155 godina da Novi Sad pređe put od fijakera do električnog autobusa. Novosadsko gradsko saobraćajno preduzeće je 2023. godine kupilo prvih 100 električnih autobusa.
-U tih 155 godina sve se promijenilo – politički i ekonomski režimi i granice – a jedino je ostala posvećenost naučne zajednice da radi na unaprjeđenju kvaliteta svakodnevnog života. Iako u vremenu globalnog klimatskog zagrijavanja uvođenje električnih autobusa u javni prevoz, tema koja se ne može osporiti ni značaj ni aktuelnost, moramo odati počast pretečama. Janoš Ištvan Jedlik je 1828. godine napravio prvi model električnog automobila a 1969. održana je prezentacija provg električnog hibridnog autobusa – rekao je Juhas.
Razvoj: autobusi na vodonik
-Električni autobus otvara i nekoliko prethodnih pitanja. To je pitanje infratrukture, da li posedujemo kapacitet za otvaranje većeg broja stanica za punjenje? A postavlja se i pitanje skladištenja energije. Tri su tipa skladištenja poznata – baterije, superkondenzatori i vodonik. Iako je još uvijek rano da se razmišlja o autobosu na vodonik, važno je da se podsjetimo da je jedan od 183 potpisana sporazuma između Srbije i Mađarske, i memorandum iz 2022. koji obuhvata pitanja proizvodnje, transporta i skladištenja vodonika. Mađarska je pokazala spremnost da sa Srbijom podijeli svoje strategije i propise kao i investicione planove. Elektromobilnsot mijenja sve, ne samo socijalno i ekološko okruženje, stepen zagađenja i buke, već mijenja i naš način razmišljanja i razumijevanja svijeta, na isti način na koji su tehnološke inovacije mijenjale razumijevnja svijeta od antičkih vremena do danas, dajući nadu da možemo izgraditi održivu i čistu budućnost – naveo je Juhas.
Vladimir Gak, predsjednik Privredne komore Vojvodine, složio se da je privredni razvoj Srbije bitan za dvije susjedne države i da je bitna saradnja.
-Kada pričamo o prevozu, električna energija zamjenjuje naftne derivate. Znamo koji su razlozi za to. Prisustvujemo revoluciji, kao što je bila široka upotreba električne energije ili mobilnih telefona. Evropsko tržište električnih autobusa poraslo je u prethodnih nekoliko godina za 50% – naveo je Gak.
Elektromiblnost radi evoluciju sektora transporta
Prema riječima prof. dr Borisa Dumnića, dekana Fakulteta tehničkih nauke, fakultet ima 18.000 studenata i 1.000 predstavnika naučnog osoblja.
-Ovo ukazuje koliko je potencijal i uticaj Fakulteta tehničkih nauka, ne samo na obrazovni proces već i na ukupni privredni ambijent Novog Sada i Vojvode, ali i regiona. Ovo tema o kojoj danas govorimo je izuzetno važna i elektromobilnost ne samo da mijenja način prevoza ljudi i robe, već jako utiče na sve sektore i na sve apsekte našeg življenje. Napravio bih jednu malu ispravku, mi inženjere nismo skloni revolucijama, ja bih rekao da elektromiblnost radi evoluciju sektora transporta i evoluciju načina našeg življenja. Mi ćemo bti veoma aktivan partner ne samo u segmentu obrazovanja, već i u segmentu istraživanja i razvoja. Brojne istraživačke grupe na Fakultetu tehničkih nauka se bave ovom temom, u domenu proizvodnje softvera, hardvera i drugih komponenti – naveo je Dumnić.
Potrebno je raditi na sinergiji novih tehnologija
Kroz subvencije i povećanje ponude imaćemo tržište na kome će kupci koji imaju novca više trošiti, a osim toga, tehnologije elektromobilnosti i obnovljivih izvora energije će učiniti ove sadržaje dostupnijim svima i tako ćemo smanjiti operative troškove, smatra dr Bane Popadić sa Fakulteta tehničkih nauka.
-Tehnologije održivog razvoja za cilj imaju tu dostupnost koja će na ovaj način biti povećana. Akademija ima standardno mjesto u oblasti istraživanja razvoja, gde su potrebni dodatni napori kako bi doveli savreme tehnologije. Imamo i zadatak obrazovanja budućih lidera u ovoj oblasti, koji će kreirati kako će izgledati elektromobilnost i elektroenergetika, ali i zadatak obrazovanja široke javnosti. Moramo da formiramo pozitivnu sliku o zajedničkom benefitu svih tih tehnologija. Tehnologija elektromobilnosti sama po sebi neće donijeti željeni rezultat, kao što ni tehnologija OIE sama po sebi neće doneti željeni rezultat”, ocijenio je Popadić.
Prema njegovom mišljenju, potrebno je raditi na sinergiji tih tehnologija, što će dati ključan rezultat u napretku.
-Ne smemo da se opustimo i ostanemo u zoni komfora, i potrebno je da se ovim temama bavimo brzo i radimo na brzom usvajanju ovih tehnologija, na integraciji ovih tehnolgija u nastavnom procesu, kako bi savremene tehnologije našle svoj put do budućih generacija – zaključio je Popadić.
Prir. M.V.
Izvor: energija balkana
Izvor naslovne fotografije: rts.rs