Novi električni autobus bez vozača počeo je sa radom u južnom španskom gradu Malaga, što je prvi projekat ovakve vrste u Evropi.
Autobus, koji je počeo da saobraća prošle subote, opremljen je senzorima i kamerama, a saobraća od luke Malaga do centra grada, pet ili šest puta dnevno.
-Autobus u svakom trenutku zna gdje se nalazi i šta je oko njega. Može da „komunicira“ sa semaforima koji su takođe opremljeni senzorima i koji ga upozoravaju kada je upaljeno crveno svjetlo – objašnjava Rafael Durban Carmona, koji je na čelu južne divizije španske transportne kompanije Avanca, koja pred javno-privatnim konzorcijumom stoji iza projekta.
Autobus koristi vještačku inteligenciju da poboljša svoje „odluke“ na osnovu podataka zabilježenih duž rute. Vozilo koje je dugačko 12 metara, izgleda poput uobičajenog autobusa, može da prevozi 60 putnika, a razvila ga je španska kompanija Irizar.
Drugi pilot projekti bez vozača već postoje u Evropi, ali nijedan od njih ne uključuje gradski autobus uobičajene veličine koji saobraća kolovozima zajedno sa drugim vozilima. Uprkos naprednoj tehnologiji, vozač je na volanu da preuzme kontrolu ako je potrebno, jer španski zakon trenutno ne dozvoljava da vozila saobraćaju bez vozača.
Stavili smo ga u automatski režim i on radi potpuno autonomno
Cristobal Maldonado – kontroler
Projekat kupovine električnog autobusa, finansirala je španska vlada u saradnji sa nekoliko univerziteta.
Prošlog meseca, Singapur je pokrenuo probnu vožnju autobusom bez vozača, koju su putnici rezervisali putem aplikacije. Ova vožnja je podrazumijevala prolazak Singapurskim naučnim parkom, koje je poslovno središte za vioske tehnologije, u časovima manjeg prometa.
Takođe, Kina je testirala taksi vozila bez vozača u nekoliko gradova.
Dva faktora, koja stručnjaci često navode da stoje na putu širenja vozila bez vozača, su nedostatak propisa i zabrinutost šire javnosti.
Priredila: M.L.