Događaji

Subvencije i podsticaji

Registar firmi

Mapa zaštićenih područija Crne Gore

Tehnologija baterija ulazi u gvozdeno doba

Baterije na bazi gvožđa i vazduha mogu promijeniti budućnost energije

Ako želite da skladištite energiju, litijum-jonske baterije su zaista jedina opcija. Zbog toga ćete ih naći u potrošačkim proizvodima od električnih automobila, pametnih telefona i svega između. U stvari, litijum je toliko važan za budućnost zelene energije čovječanstva da ljudi pokušavaju da shvate kako da ga dobiju što je prije moguće.

Izgled baterije gvožđe-vazduh. Foto: The Wall Street Journal

Ali ono što bi moglo da funkcioniše za vaš laptop nije najbolja ideja za skladištenje za električne mreže gdje se izlazna energija mjeri u megavatima. Litijum-jonske baterije su odlične samo u trošenju energije u kratkom periodu, složeni litijum nije baš lako dostupan, a ako ste ikada vidjeli Teslu zahvaćenog plamenom, znate da može da eksplodira.

Sada, Form Energy, energetska kompanija sa sjedištem u Masačusetsu, misli da ima rešenje: baterije gvožđe-vazduh (eng. iron-air batteries). I kompanija je spremna da stavi 700 miliona eura iza ideje izgradnjom novog proizvodnog pogona u Zapadnoj Virdžiniji.

Kako funkcionišu gvožđe-vazduh baterije?

Jedna baterija sa gvožđem i vazduhom je prilično velika, a sadrži 50 ćelija gvožđe-vazduh, koje su zatim okružene elektrolitom. Koristeći princip koji se zove „obrnuto rđanje“, ćelije „udišu“ vazduh, koji pretvara gvožđe u oksid gvožđa (poznatiji kao rđa) i proizvodi energiju. Da bi se ponovo napunila, struja preokreće oksidaciju i pretvara ćelije nazad u gvožđe.

Kako funkcioniše gvožđe-vazduh baterija

NASA je prvi put počela da eksperimentiše sa gvožđe-vazduh baterijama još kasnih 1960-ih, i očigledno je zašto je ovaj sistem za skladištenje sljedeće generacije oduševio inženjere. Kao prvo, gvožđe-vazduh baterije rješavaju nekoliko najvećih nedostataka litijuma. Kao što im ime govori, ove baterije koriste prvenstveno gvožđe, četvrti najzastupljeniji element na Zemlji, i… vazduh. Usvajanje ove tehnologije moglo bi pomoći u smanjenju velikih količina vode koja se koristi za iskopavanje litijuma (da ne spominjemo ublažavanje potencijala za kontaminaciju podzemnih voda).

Drugo, i što je najvažnije, gvožđe-vazduh baterije bi bile 10 puta jeftinije, imale bi bolje performanse i trajale bi 17 puta duže. Trenutno, primarni zadatak ovih baterija bi bio da premoste jaz kada je elektroenergetskim mrežama potrebno više energije, one bi takođe mogle  da skladište višak energije tokom sunčanih dana da bi se snadbjele kada je oblačno. Litijum-jonske baterije obezbjeđuju samo približno četiri sata skladištenja, dok gvožđe-vazduh baterije mogu da obezbijede do 100 sati – puna četiri dana da popuni te energetske praznine.

Loše strane gvožđe-vazduh baterija? 

Ove baterije su velike i sporo se pune, zbog čega će vjerovatno litijum-jonska ostati baterija izbora za električne automobile i pametne telefone. Form Energy takođe kaže da će ove baterije formirati „naponske blokove“ gdje gvožđe-vazduh baterije izdržavaju dugo vreme punjenja, dok se litijum-jonske baterije brinu o skokovima potražnje.

Sa izgradnjom koja počinje ove godine, Form Energy se nada da će njihova fabrika u Zapadnoj Virdžiniji početi da proizvodi svoje prve baterije već 2024. godine. Gvozdeno doba energije tek počinje.

Prir. N.B.

Izvor: www.popularmechanics.com

ecoportal.me

Ecoportal je prvi crnogorski internet portal koji obrađuje novosti iz oblasti energetske tranzicijie, kako u svijetu tako i u Crnoj Gori.

0 Comments
Inline Feedbacks
Podgledajte sve komentare

Čitajte još

ECO POLIS

Novi sistem za skladištenje solarne energije koristi nekadašnje baterije električnih vozila

E-MOBILNOST

Nova upotrebna vrijednost starih EV baterija

E-MOBILNOST

Veliki pad cijena litijuma moglo bi da dovede do jeftinijih električnih vozila